Pačioje teatro istorijos pradžioje pagrindinis teatro komponentas buvo choras, o reginio paskirtis buvo ne pramoginė, o sakralinė. Atėnuose žmonės rengdavo teatro chorų pasirodymus ir giesmėmis buvo prašoma Dioniso, ekstazės ir vyndarystės dievo, malonės. Ir tik kiek vėliau šalia choro scenoje pasirodė aktoriai.
Spektaklių dažnumas
Dabar galime į spektaklius eiti beveik kasdien, jei viename teatre šiandien nieko nerodo, tai galima patikrinti antro, trečio ar ketvirto teatro repertuarą ir atrasti sau vakaro praleidimo vietą, na jei ne šiandien tai rytoj. Tiesa, ne kiekviename mieste yra šitoks pasirinkimas, tik didžiuosiuose Lietuvos miestuose, tačiau visgi, lyginant su antikos teatrais, mes galime lepinti save kultūros vakarais gerokai dažniau.
Chorų teatrai bei aktorių vaidinimai antikos laikais vyko tik du kartus per metus: per Dioniso ir derlingumo šventes.
Žiūrovų antplūdis
Šiuolaikiniame teatre talpinami keli šimtai žiūrovų, pavyzdžiui, operos ir baleto teatras talpina beveik tūkstantį žiūrovų, tai didžiausias teatro pastatas Lietuvoje. Na, o antikos laikais teatrai talpino apie 30 000 žiūrovų. Vienas didžiausių antikinių teatrų, Epidauro amfiteatras, yra išlikęs iki šių dienų, jį galite pamatyti Graikijoje. Romėniškasis teatras išsiskyrė savo statybos medžiagomis ir prabanga: marmuras, granitas, mozaikiniai ornamentai, kolonos, arkos ir akmeninės sienos. Tokios salės talpino 800 žmonių, net kiek mažiau nei talpina Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras. Romėniškojo teatro užkulisiai buvo rengiami abiejose scenos pusėse, visai kaip dabar, o užkulisių danga buvo dekoruota mozaika.
Teatro užkulisiai: kaip šiais laikais aktoriai ruošiasi spektakliams?
Teatras visais laikais žavėjo žiūrovus, kiekvienam įdomu pasižiūrėti kaip aktorius sugeba persikūnyti, sukaustyti dėmesį ir įtraukti į kuriamą atmosferą net kelioms valandoms. Tačiau ne ką mažiau įdomūs ir teatro užkulisiai, apie kuriuos daugelis turbūt nė nesusimąsto. Aktoriaus darbas nėra vien tik pasirodymai, plojimai ir gėlės. Kiek daug valandų praleidžiama repeticijose, kuriant vaidmenis… O prieš pasirodymą aktoriai taip pat susirenka valanda ar keliomis valandomis anksčiau, kad pasiruoštų savo kostiumą, šukuoseną, grimą, emocinę būseną. Jei tai opera — solistai turi prasidainuoti, apšildyti balso stygas, na, o jei šokio spektaklis — apšilti reikia viso kūno raumenis, ne tik apšilti, bet ir prasitampyti. Šokėjo apšilimas reikalingas ne tik traumų prevencijai, bet ir tam, kad pasirodymas pavyktų kuo geriau, o judesiai atrodytų lengvi ir sklandūs.
Antikiniame teatre choristai ir aktoriai taip pat ruošdavosi pasirodymams, žinoma pasiruošimas buvo kiek kitoks, juk jau faktas, kad amfiteatre žiūrovai yra labiau nutolę nuo aktorių leidžia daryti prielaidą, kad grimas neprivalėjo būti nepriekaištingas. Taip pat dabar turime platesnes galimybes tiek kostiumo, tiek ir grimo įgyvendinimui.